Domena internetowa – co to jest?

Domena to unikalna nazwa, która pozwala odnaleźć każdą stronę WWW dostępną w sieci. Dzięki korzystaniu z domen możemy wyświetlić stronę internetową pod czytelną nazwą, np. mojadomena.pl, a nie identyfikatorem IP hosta, na który kieruje domena, np. 192.168.1.1. Tłumaczeniem domeny na IP zajmuję się mechanizm DNS.

Nazwa domeny

Jeśli jesteś właścicielem witryny dostępną w Internecie użytkownicy mogą ją odwiedzić wpisując w pasku adresu przeglądarki nazwę Twojej domeny.  Nazwa domeny jest unikalna i nie może być dzielona pomiędzy kilkoma witrynami internetowymi, dzięki czemu możemy mieć pewność, że pod naszą domeną wszyscy użytkownicy zobaczą jedynie naszą witrynę. 

Poza witryną WWW pod domeną możemy obsługiwać pocztę e-mail. Dzięki tej możliwości nazwy naszych skrzynek pocztowych e-mail mogą być czytelne i łatwe do zapamiętania. 

Każda domena internetowa składa się z nazwy głównej i rozszerzenia. Istnieje wiele typów rozszerzeń, jednak możemy je podzielić na kilka:

  • domeny globalne (.com, .net, .biz),
  • domeny krajowe (.pl, .de, .no),
  • domeny funkcjonalne (.com.pl, .info.pl, .sklep.pl),
  • domeny regionalne (waw.pl, .beskidy.pl, ,wroclaw.pl),
  • domena europejska (.eu),
  • nowe (premium) – nTLD (.express, .dev, .coffee). 

Jaka jest najlepsza domena internetowa?

Najlepsza domena to taka, która jest dobrze dobrana do profilu naszego portalu i treści umieszczonych na niej. Jeśli planujemy zbudować pod domeną profesjonalną stronę firmową najlepiej zakupić domenę związaną z naszą marką, np. nazwą firmy, W przypadku strony wizytówki najczęściej użytkownicy kupują domeny związane z ich nazwiskiem lub marką osobistą. 

Wybór najlepszej domeny to zawsze kwestia związana z indywidualnymi potrzebami, profilem naszej działalności, rodzajem strony, którą będziemy tworzyć i tematyką treści, którą umieścimy na witrynie. 

W kwestii wyboru rozszerzenia również należy się kierować indywidualnymi potrzebami. Warto jednak wziąć pod uwagę – w przypadku gdy jesteśmy właścicielami firmy – wybór rozszerzenia, który będzie adekwatny do obszaru działania naszej firmy. Przykładowo jeśli nasza firma działa na rynku krajowym najlepiej zarejestrować jedną z domen z końcówką .pl lub .com.pl. Jeżeli działamy na terenie całej Europy najlepiej zakupić domenę z rozszerzeniem .eu. W przypadku gdy nasza firma ma zasięg globalny warto pomyśleć o wyborze domeny .com lub innej globalnej.

Sprawdź również -   Czy na domenach da się zarobić?

Dostępne są również nowe rozszerzenie (nTLD), które mogą ułatwić Ci wybór domeny. Wśród dostępnych rozszerzeń dostępne są m.in. te związane z różnymi branżami zawodowymi – .lawyer, .dev, .fashion czy .finance. Oferta nowych rozszerzeń je duża i warto się z nią zapoznać dokonując wyboru domeny. 

Rejestracja domeny, czyli jak zarejestrować identyfikator Twojej strony WWW

Domenę możemy rejestrować zarówno jako osoba prywatna jak i firma korzystając z usług operatorów domen dostępnych na rynku. Jeśli chcesz zakupić domenę dotyczącą np. Twojej działalności wejdź na stronę jednego z operatorów domen i sprawdź dostępność wybranej nazwy. Rejestracja domeny nie jest skomplikowana. W przypadku różnego rodzaju domen wystarczy założenie konta i kliknięcie wyrażam zgodę (np. dot. informacji handlowych). Po akceptacji regulaminu operatora otrzymamy dostęp do intuicyjnego panelu klienta, służącego do zarządzania domeną i pozostałymi zakupionymi usługami.

Rejestrując domenę warto pomyśleć o zakupie serwera. Wystarczy wybrać niezawodny hosting, który nie posiada limitów, np. limitu liczby subdomen lub limitu transferu danych. Warto również zweryfikować czy jest on bezpieczny i wygodny w użytkowaniu oraz czy dostawca usług hostingowych wspiera klientów w kwestiach związanych z działaniem witryny internetowej i poczty elektronicznej. Dzięki niezawodnym serwerom będziesz mógł utworzyć subdomeny (subdomena pozwoli Ci na utworzenie nowej strony powiązanej z witryną opartą na domenie głównej) oraz edytować istniejące już strony (np. dostosowując menu nawigacyjne).

Niektórzy operatorzy posiadają w ofercie również pomoc w kwestiach marketingowych – pozycjonowanie, promowanie strony internetowej Twojej firmy po słowach kluczowych w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu możesz wypromować Twoją witrynę w popularnych wyszukiwarkach. Dodatkowo warto zwrócić uwagę czy hostingodawca posiada w ofercie dodatkowe zabezpieczenia domeny – DNSSEC i Registry Lock. Niektórzy operatorzy zapewniają również dodatkowe funkcje, takie jak serwery DNS Anycast.

Jeżeli chciałbys odnowić domenę na kolejny okres abonamentowy wystarczy zgłosić się do operatora domeny. Firmy administrujące domenami zazwyczaj powiadają o wygasaniu domeny z dużym wyprzedzenie. Co ważne po odnowieniu domeny nie musisz dokonywać na stronie żadnych zmian w swojej przeglądarce. Jeżeli odnowisz domenę adres strony pozostanie niezmieniony.

Sprawdź również -   Czy na domenach da się zarobić?

Czy warto kupić domenę?

Jeśli chcemy prowadzić własną stronę w sieci lub używać z poczty e-mail posiadanie domeny nie jest obligatoryjne. Wystarczy serwer i oferowana zazwyczaj domena techniczna przypisana do niego. Zazwyczaj taka domena jest jednak niezbyt czytelna dla odbiorcy strony. Jeśli chcemy, by nasza strona i poczta e-mail była dostępna pod przejrzystą nazwą, kojarzącą się z profilem naszej strony warto zakupić domenę. Dzięki posiadaniu indywidualnej domeny będziemy lepiej widoczni w Internecie i bardziej dostępni dla naszych odbiorców. 

Jak wybrać domenę?

Dokonując wyboru domeny warto kierować się kilkoma wytycznymi. Tak jak wspomniałem w sekcji Jaka jest najlepsza domena – wybierając domenę należy starać się ją dobrać do profilu naszej strony i treści, które będą na niej umieszczone. Warto również zakupić nazwę, która będzie związana z naszą marką, nazwą firmy lub branżą, w której świadczymy usługi. Jeśli jesteś osobą indywidualną i nie prowadzisz działalności, ale szukasz domeny dla swojego bloga lub portfolio – warto wybrać nazwę, która będzie odpowiadała tematyce treści naszej witryny.

Adres domeny powinien być zawsze wybrany indywidualnie i dostosowany do treści znajdujących się na stronie WWW.

Jak sprawdzić abonenta domeny?

Jeśli domena, którą chcesz zarejestrować nie jest dostępna zazwyczaj oznacza to, że jest już zarejestrowana przez kogoś innego i nie znajduje się w puli domen wolnych. Jeśli chcielibyśmy sprawdzić właściciela domeny, który jest jej obecnym właścicielem możemy skorzystać z bazy WHOIS.

Dane widoczne w WHOIS mogą się różnić w zależności od rodzaju domeny i obecnego abonenta. Administrator domen krajowych .pl udostępnia WHOIS na stronie https://dns.pl/whois. WHOIS dostępne jest w języku polskim.

W przypadku domen globalnych najlepiej skorzystać z jednej z globalnych baz domen WHOIS, np, https://www.whois.com/whois/. Warto jednak pamiętać, że ta wersja rejestru dostępna jest w języku angielskim. W przypadku domen z końcówką eu mamy do dyspozycji bazę Euridu, dostępną na stronie https://eurid.eu/pl/ w zakładce WHOIS.

Jakie dane znajdziesz w WHOIS?

Baza domenowa WHOIS udostępnia poniższe dane:

  • dane domeny (nazwa, typ, nazwy DNS, data utworzenia domeny, data ostatniej modyfikacji oraz data ważności domeny),
  • dane abonenta (nazwa, dane adresowe oraz numer telefonu),
  • dane rejestratora (nazwa, dane adresowe oraz dane kontaktowe, w tym adres e-mail).
Sprawdź również -   Czy na domenach da się zarobić?

Jeżeli właściciel jest osobą fizyczną jego dane nie będą widoczne. Zobaczysz jedynie dane dot. domeny i firmy, w której została zakupiona. 

Jeśli jednak właścicielem domeny jest firma zobaczysz pełne dane. 

Ile kosztuje zajęta domena?

Kiedy próbujemy zarejestrować domenę i okazuję się, że jest zajęta standardowa procedura rejestracji staje się niemożliwa. W firmach zajmujących się obsługą domen możemy zarejestrować jedynie te adresy internetowe, znajdują się w puli domen wolnych. 

W takim przypadku możemy odnaleźć dane właściciela w wyszukiwarce WHOIS i skontaktować się z nim w celu zapytania o możliwość przejęcia domeny. Jeśli właścicielem domeny nie jest osoba prywatna – dane właściciela znajdziesz w WHOIS. Jeśli jednak właścicielem domeny jest osoba prywatna – dane właściciela nie będą widoczne. W tym przypadku najlepiej skontaktować się z rejestratorem domeny i poprosić o przekazanie naszej wiadomości do właściciela domeny. 

Dodatkowo warto zweryfikować czy domena nie znajduje się na jednej z popularnych giełd domena, np. https://www.aftermarket.pl/ lub https://premium.pl/gielda/. Jeżeli domena jest dostępna na giełdzie możemy ją wykupić, np. biorąc udział w licytacji. Ceny zajętych domen dostępnych na giełdach róznią sie od rodzaju domeny i jej atrakcyjności.

Podsumowanie 

Teraz już wiesz, że domena to Twój identyfikator w sieci. Jeżeli planujesz tworzenie strony WWW i skrzynek poczty e-mail to domena jest w zasadzie niezbędna. Jeśli dopiero planujesz rejestrację lub przeniesienie domeny pamiętaj o zakupie serwera (hostingu), który oferuje nielimitowany transfer Ułatwia ona identyfikację Twojej strony i skrzynek e-mail w Internecie. Dodatkowo warto zaopatrzeć się z certyfikat SSL, np. bezpłatny Let’s Encrypt, który zaszyfruje dane wysyłane pomiędzy wirtualną maszyną a Twoim komputerem. Pamiętaj, żeby przy wyborze domeny kierować się przede wszystkim tematyką strony. Jeśli Twoja domena nie znajduje się w puli domen wolnych możesz zweryfikować informacje o jej obecnym właścicielu i firmie obsługującej domenę w bazie WHOIS.